Σύννεφα γύρω από την εξαγορά της Olympic Air από την Aegean Airlines. Η Ευρωπαϊκή Ένωση διατηρεί σοβαρές ενστάσεις, θεωρώντας ότι ο “γάμος” των δυο ελληνικών εταιρειών θα δημιουργήσει μονοπωλιακές συνθήκες στα κυριότερα δρομολόγια εσωτερικού, εκφράζοντας ανησυχία ότι η συναλλαγή μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα αυξήσεις τιμών και μειωμένη ποιότητα υπηρεσιών σε αρκετές πτήσεις.
Από την πλευρά της, η Aegean Airlines διατείνεται ότι οι τιμές στα ναύλα έχουν μειωθεί περί το 25%, την τελευταία τριετία, επισημαίνοντας παράλληλα ότι θα διατηρήσει σταθερές τιμές στα έξι κοινά δρομολόγια με την Olympic Air.
Παράλληλα, υπογραμμίζει ότι Olympic και Aegeanελέγχουν μόλις το 28% της συνολικής αγοράς αερομεταφορών στην Ελλάδα, με τα περιθώρια ανταγωνισμού και εισόδου στην αγορά να είναι μεγάλα.
H Αegean Airlines εκτιμάται ότι θα προσφέρει πρόσθετες παραχωρήσεις, ώστε να εγκριθεί η εξαγορά της Olympic, έναντι 72 εκατ. ευρώ. Ήδη, η εταιρεία έχει καταβάλει 20 εκατ., αποσπώντας το 20% από το μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας.
Τι διαπίστωσε η έρευνα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής
Αναλυτικά, η ΕΕ διαπίστωσε ότι η οντότητα που θα προέκυπτε από την προτεινόμενη εξαγορά θα αποκτούσε το μονοπώλιο στα δρομολόγια από Αθήνα προς Χανιά, Σαντορίνη, Μυτιλήνη, Κέρκυρα, Αλεξανδρούπολη και Κω, γεγονός που θα είχε δυσμενείς επιπτώσεις στις τιμές των εισιτηρίων και στο επίπεδο της εξυπηρέτησης των επιβατών.
Σε άλλα ελληνικά δρομολόγια εσωτερικού, όπου οι δύο αεροπορικές εταιρείες εκτελούν δρομολόγια σε ανταγωνισμό με τη Cyprus Airways (δηλ. από Αθήνα προς Θεσσαλονίκη, Ηράκλειο και Ρόδο), η συναλλαγή θα απομάκρυνε ένα σημαντικό ανταγωνιστή.
Επιπλέον, από την έρευνα της Επιτροπής, προέκυψαν ενδείξεις ότι η Cyprus Airways, ο μεγαλύτερος ανταγωνιστής των δύο εταιρειών, ίσως να πάψει στο μέλλον να δρα ως βιώσιμος ανταγωνιστής στην εγχώρια ελληνική αγορά.
Τέλος, από την αρχική ανάλυση της αγοράς που πραγματοποίησε η Επιτροπή δεν προέκυψαν προοπτικές εισόδου άλλων ανταγωνιστών, σε κλίμακα και εντός χρονοδιαγράμματος, τέτοιων που να εξασφαλίζουν ότι η οντότητα που θα προέκυπτε από τη συγκέντρωση θα δεχόταν ανταγωνιστική πίεση και θα συμπεριφερόταν με πειθαρχία ως προς τις τιμές.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η ολοκλήρωση της συναλλαγής τελεί υπό την αίρεση της έγκρισης των αρμοδίων Επιτροπών Ανταγωνισμού, όχι μόνο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αλλά και των Επιτροπών Ανταγωνισμού της Αλβανίας, της Τουρκίας και του Ισραήλ, δηλαδή γειτονικών χωρών, όπου δραστηριοποιούνται οι ελληνικές εταιρείες.
Φώτης Φωτεινός
πηγη: metaforespress.gr