Η εξαγορά της Olympic Air από την Aegean Airlines περνά από τη Cyprus Airways. Ο «γάμος» των δύο ελληνικών αεροπορικών εταιρειών εξαρτάται άμεσα από τη βιωσιμότητα του κρατικού αερομεταφορέα της Κύπρου, ο οποίος αντιμετωπίζει σωρεία προβλημάτων.
''Του ΦΩΤΗ ΦΩΤΕΙΝΟΥ''
έχουν προτάξει στην Ευρωπαϊκή Ενωση, πέρα από τη δραματική συρρίκνωση της κίνησης εσωτερικού, την είσοδο των Κυπριακών Αερογραμμών στην εγχώρια αγορά.
Συγκεκριμένα, από τα τέλη του 2012, οι Κυπριακές Αερογραμμές ενίσχυσαν σημαντικά την παρουσία τους στην Ελλάδα και ειδικότερα σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Ηράκλειο και Ρόδο. Ηδη, υπολογίζεται ότι διαθέτουν περί το 12%-13% του συνόλου της εσωτερικής αγοράς και 26%-27% στις τέσσερις κύριες γραμμές που πετούν (στην Ελλάδα έχουν σταθμεύσει 3-4 αεροσκάφη Airbus).
Οι εξελίξεις είναι ραγδαίες, αφού η Ευρωπαϊκή Ενωση πρόκειται να αποφανθεί για την εξαγορά της Olympic από την Aegean έως τις 23 Απριλίου. Μάλιστα, η Aegean Airlines προσέφερε νέες παραχωρήσεις, με στόχο να εξασφαλίσει τη σύμφωνη γνώμη της Ε.Ε., η οποία είχε απορρίψει, πριν από δύο έτη, την πρώτη απόπειρα συγχώνευσης των δύο εταιρειών. Η Aegean έχει υποστηρίξει ότι η εξαγορά της Olympic Air, ύψους 72 εκατ. ευρώ, αποτελεί την ενδεδειγμένη λύση για τη βιωσιμότητα των δύο εταιρειών, δεδομένου ότι μετρούν ζημίες από τα τέλη του 2009.
Σύμφωνα με αεροπορικούς αναλυτές, «οι πρόσθετες παραχωρήσεις ίσως να έχουν να κάνουν με απελευθέρωση χρονοθυρίδων-δρομολογίων, αλλά και με το πάγωμα τιμών για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα».
Από την άλλη πλευρά, οι εξελίξεις στην Κύπρο επιτείνουν τα προβλήματα της Cyprus Airways, η οποία στηρίζεται στον τουρισμό της χώρας. Μάλιστα, οι πρόσφατες εξελίξεις στον τραπεζικό τομέα ανέστειλαν κρίσιμες αποφάσεις για την αύξηση μετοχικού κεφαλαίου και την υλοποίηση του πλάνου εξυγίανσης. Η εταιρεία αντιμετωπίζει προβλήματα, αντίστοιχα με εκείνα της κρατικής Ολυμπιακής Αεροπορίας: ζημιογόνα αποτελέσματα και έρευνα της Ευρωπαϊκής Ενωσης για παράνομες κρατικές ενισχύσεις. Συγκεκριμένα, τα έσοδα ανήλθαν πέρσι στα 175,5 εκατ., έναντι 212,9 εκατ. το 2011, σημειώνοντας μείωση 17,6%, ενώ οι ζημιές μετά από φόρους διευρύνθηκαν στα 55,8 εκατ., έναντι 23,8 εκατ. το 2011.
Ποιες είναι οι προβλέψεις για το 2013; Οπως αναφέρεται στην ένδειξη αποτελέσματος του 2012, η εισηγμένη εταιρεία στο Χρηματιστήριο της Κύπρου υπογραμμίζει ότι «συνεχίζεται ο έντονος ανταγωνισμός και η οικονομική κρίση, η οποία επηρεάζει τις κύριες αγορές της εταιρείας, χωρίς να υπάρχει πρόβλεψη για πιθανή ανάκαμψη. Στην Κύπρο, τη σημαντικότερη αγορά στην οποία η εταιρεία δραστηριοποιείται, η οικονομική κρίση θα επιδεινωθεί μετά την εφαρμογή των μέτρων λιτότητας που περιλαμβάνονται στο Μνημόνιο, και στην Ελλάδα, τη δεύτερη πιο σημαντική αγορά για την εταιρεία, η οικονομική κρίση θα συνεχιστεί και το 2013».
Σύμφωνα με το πλάνο εξυγίανσης της Cyprus Airways, που συνέταξε η Air France-KLM, κρίνεται αναγκαία η αποχώρηση 400 εργαζομένων και περαιτέρω μειώσεις μισθών, οι οποίες δεν έχουν υλοποιηθεί σε ικανοποιητικό βαθμό.
ΠΗΓΗ :www.enet.gr